Téměř před půlstoletím seděl desetiletý Allan Thom na místě spolujezdce. Jeho otec seděl za volantem a řídil auto na bočních silnicích, které znal jako své boty. Prach, zvuk, rychlost to vše zvyšovalo tep mladého srdce Allana a usadilo se v jeho kostech. Volání štěrku. Vzrušení z terénu.
Thom starší byl mechanik. Thom mladší se mechanikem stal. Allan Thom snil o tom, že se stane rallyovým jezdcem. Toužil po autech skupiny B, stejně jako každý nadšenec v osmdesátkách. Šel na školu rallye a účastnil se závodu na ledu v Minnesotě, ale neprosadil se v rally až na vrchol. Vedl svůj vlastní obchod, pracoval na závodních autech a závodil jako amatér s klubem sportovních aut Ameriky (SCCA). O deset let později se trochu usadil. Oženil se, narodil se mu první syn a odešel ze svého obchodu pracovat do tehdy malé automobilové firmy Wathertech. „Závodění už nešlo dělat tak snadno,“ poznamenává s ohledem na vzrůstající nároky ohledně volného času. „Čas na kolo se však našel.“
Ježdění na horském kole, gravel a cyklokros jsou duševními sourozenci rally závodění a Thoma vždy přitahovali. Může vstát brzy ráno, objet závod a zbytek dne strávit s rodinou.
„Jsem soutěživý a rád závodím,“ říká. Aby dostál své záliby, tak na konci let 90. a během nového tisíciletí závodil na kole, a ne v závodním autě.
„Tak nějak jsem od aut utekl a nyní, v posledních pěti nebo šesti letech se k nim vracím.“ říká Thom. Během těchto dvou dekád pomohl Thom firmě Weathertech rozšířit výrobní kapacity, přenést výrobu do Ameriky a rozrůst se ze 30 na 1 200 zaměstnanců. Díky svému soutěživému duchu má také rád výzvy na poli marketingu. Vypracoval se a před 7 lety se stal prezidentem společnosti. Na této pozici se setkal s řidičem firmy se jménem Leh Keen – fanouška značky Porsche z Georgie. Keen a Thom spolu mluvili o německých autech, rallye a ježdění po prašných cestách. Keen zmínil projekt, na kterém začal pracovat – přestavbu vozů 911 z 80. let na off roadové stroje. Vytvářel Safari 911. „Když jsem poprvé uslyšel o Safari 911, bylo to přesně to, co jsem chtěl,“ říká Thom.
„Užívám si tento styl řízení. Užívám si tento typ cest. Můžu hodit kolo na Safari a mít výmluvu vyrazit někam, jako je třeba Michigan a jezdit.“
Thom se upsal pro další Keenovo auto. „Je perfektním majitelem Safari, používá ho často, jede s ním do přírody, kde ho zablátí a užívá si to,“ říká Keen. Keen vlastní safari číslo jedna. Thom je majitelem auta číslo dvě.
„Jezdím s tím autem všude, dokonce i v zimě. Jezdím s ním i do města a neděsím se, že mi ho někdo nabourá nebo do něj někdo nacouvá,“ říká Thom, který žije na předměstí Chicaga. Častěji se však vydává na štěrkové cesty, které zbožňuje. Řídí své zvýšené Porsche 911 na velkých pneumatikách mimo město, aby si zajezdil na svém kole s tlustými plášti. „Auto i kolo jsou metafory jeden druhého,“ říká Thom. Jsou to zkušeně upravené stroje, které ožijí v okamžiku, kdy asfalt skončí.
Jde těžko rozlišit, jestli má Thom raději auto nebo kolo. Jsou si rovny a zároveň se doplňují. Jízda na kole otevírá jeho soutěživou stránku. Řízení otevírá jeho vášeň ke vzduchem chlazeným strojům s motorem vzadu. Oba stroje živí jeho touhu po dobrodružství.
„Safari 911 je perfektní auto schválené pro silnice a zároveň, když se dostane do toho správného prostředí, můžete si do jisté míry připadat jako závodní jezdec,“ říká Thom. Popisuje detailně unikátní charakter vozů Porsche, který u Safari 911 vynikne o to více. Jak se řídí? „Typická nedotáčivost při vjezdu do zatáčky a přetáčivost při výjezdu z ní jsou zřetelné. Jen jsou až komicky zvýrazněné. Při řízení se smějete.“
Směje se také, jakmile skočí na kolo a vydá se vstříc zvlněným zatáčkám poblíž rekreační oblasti Yankee Springs. Projíždí kolem ptáků, listí, kolem zčeřené vody v rybníčcích a jezerech, které způsobil závanem rychle se pohybujícího větru při průjezdu. Přijede na začátek trailu, přeskočí nízkou překážku z kamení a začne šlapat dolů po úzké cestičce až rychle zmizí z dohledu.
Zobrazené produkty
Cannondale Slate Force 1